Tjejer fiser och är kåta.

Vi har nu allesammans, åtminstone i teorin, kommit överens om att vi fan inte ska diskriminera varandra på grund av kön.
Sen finns det dom som inte fattar att det räcker där, att det av naturen finns skillnader mellan tjejer och killar och att det ska få vara så även i fortsättningen.
Dom dårar som inte tycker att killar ska vara killar och tjejer ska vara tjejer, dom borde buntas ihop i en grotta i Litauen.
Sen finns det individuella undantag, enstaka tjejer är grabbiga och enstaka killar är fjolliga, och så får det också vara.

Sen finns det dårar som mig, som på allvar har gått på alla mytbilder som någonsin funnits.
Jag har glorifierat tjejerna och sett på dom som rosa smultronsmakande änglar.
Officiellt fiser inte tjejer.
Och jag har trott att dom heller inte gjort det inofficiellt.
Många gånger har jag tjafsat med brudar som velat tala mig tillrätta och göra tjejer mänskligare i mina ögon.
Senast en eldig diskussion med Sättningens syrra på sista sörängsfesten.
Inget har bitit på mig.
Men i förra veckan bet verkligheten mig.
Jag satt och tog en cigarett på Middas balkong, tjuvlyssnade på ett tjejsnack från grannbalkongen.
Mitt i tjejsnacket river nån av en riktig brakare.
Det var du va? sa den ena tjejen.
Den andra pratade bara vidare och då började hon som frågat att skratta.
Helt klok blev man inte på vem av dom som var skyldig, men nån var det och båda var tjejer.
Jag tuggade i mig min föreställning och svalde min cigarett.
Tjejer är människor.
Jag gillar inte att tjejer fiser människofisar men jag är faktiskt tvungen att leva med det.

Officiellt är tjejer inte officiellt kåta.
Dom är kåta, men inte öppet kåta som killar.
Dom går inte runt och klämmer innanför sina egna underkläder, dom får inte nackspärr av en promenad genom stan och dom har inte svårt att titta i ögonen när dom pratar med någon av det motsatta könet.
Dom säger inte heller att dom är kåta, förutom när dom ska trigga en kille som redan är triggad, till spränggräns.
Jag har pratat med tjejer som sagt att tjejer rentav är mer sexfixerade än killar.
Till och med Farmor har flera gånger försökt få mig att förstå att "tjejer är bannemej värre".
Men jag har inte lyssnat.
Livet är en strand där killar är robotar som jagar tjejer i form av små försiktiga snäckor halvt nergrävda i sanden.
Men inatt bet verkligheten mig.
Jag låg och läste boken Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer.
Som titeln tydliggör är det ingen saga där tjejer är försiktiga snäckor.
Istället läser jag om ett hon som ett nyvaket uppkåtat knullgalet vilddjur där allt läcker och rinner.
Och ändå har jag bara läst första kapitlet.
Jag vet att det är sant och jag vet att allt hon skriver handlar om henne.
Det är inte många författare som skriver utan bilbälte.
Men jag gör det och jag ser direkt när någon annan gör det.
Texter som skrivs inuti en kropp landar inuti en kropp.
Därför kan jag inte göra annat än erkänna mig överbevisad på samtliga åtalspunkter.
Ni fiser.
Ni är officiellt kåta.
Ni är människor.
Jag tycker inte om er mindre för det.
Men det är klart att det är tråkigt att ni fiser när jag sitter och röker.


Kommentarer
Postat av: Skörra

Kön och genus är två skillda saker. Könen har biologiska skillnader, men man ska akta sig för att dra slutsatser utifrån vad som är "naturligt". Naturligt idag var inte naturligt för 200 år sedan och vice versa. Begreppet "naturligt" är farlig och har använts och används för att rättfärdiga otaliga typer av orättvisor och förtryck.

2010-08-26 @ 17:13:34
Postat av: Calle

Här aktar vi oss inte! Killar är stora och starka. Dom är håriga och brölar och slår folk på käften. Tjejer är små goa grejer som vi knullar med ibland. Fattar du?

2010-08-26 @ 19:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0