Önskeinlägg: Lagerbäck.

Nu har han avgått, vår mest framgångsrika förbundskapten någonsin.
Trots framgången har Lars Lagerbäck aldrig blivit folkkär, vilket främst beror på hans ovilja att flörta med media.
Belackarna har sagt att han inte gjort något rätt alls med landslaget, att vem som helst kunnat nå hans resultat med de spelare som funnits att tillgå under den här perioden.
Det har funnits tillfällen då jag svurit över Lagerbäck, främst när han varit för uppenbar taktiskt och inte haft en plan B, men på det stora hela har jag stått bakom honom.
Som kvalcoach har han hållit yppersta världsklass, i ett av kvalen gjorde Sverige flest mål av alla europeiska länder och i ett annat var vi näst efter Serbien vad gäller att hålla tätt bakåt.
Kvalen har aldrig påståtts vara ett problem, det är i mästerskapen skon har klämt i tv-sofforna och hos krönikörerna.
Men vi tog oss vidare från två så kallade dödsgrupper, dels argentinagruppen 2002 och sen italiengruppen 2004.
Vi har haft en satans otur när vi tagit oss vidare från grupperna, vi var bättre än Senegal 02 och vi var bättre än Holland 04, men förlorade på en stolpträff+strumprullare och ribbträff+straffläggning.
Att Lasse inte får sluta med flaggan i topp är surt, på något sätt vinner gnällspikarna när en fin era avrundas i mörker.
För egen del ska jag minnas Lagerbäck som en trygg landsfader.

Nu räcker det med ältande, det är dags att se framåt.
Vi ska till EM i Polen/Ukraina och vi ska dit med en ny coach.
Allt talar för att Rosenborgs Erik Hamrén tar över och han känns vettig och kompetent, men inte direkt spännande.
Efter att ha haft den safe;ande grågubben Lagerbäck vill man ha ett sexigt alternativ som ersättare.
Jag vill ha AIK;s Micke Stahre som är fräck, humoristisk, intelligent och en stor taktiker och talare.
Solnatränaren skulle gå hem i alla läger, både hos spelarna, journalisterna och folket.
För mig känns Stahre gjuten, men det är en riktig högoddsare, han har bara varit på toppnivå under en enda säsong och behöver säkert tjugo till för att vara aktuell för ett landslagsuppdrag.
Någon som har erfarenhet är Kalmars Nanne Bergstrand, hade varit kul att se vad han kunnat göra med laget, känns som att han är en mästare på att optimera en trupps styrkor.
Well, jag skiter i vem som chefar över oss, så länge vi vinner.
Det räcker att sitta en sommar och se Chile och Australien mötas, nästa gång sätter jag mig inte där utan blågul tröja.
Så är det med det.


Lagerbäck - Hamrén - Stahre - Nanne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0